Vieraskynä: Mistä lisäpotkua treeniin? Optimoi elimistön arvot Puhdin testien avulla!

Teksti: Mirka Tuovinen

Harjoitteluun ja jaksamiseen vaikuttaa moni tekijä. Hyvän palautumisen ja unen ohella tietyt sairaudet, tilat ja ravintoaineiden puutokset vaikuttavat jaksamiseen, yleiseen terveydentilaan ja sitä kautta myös treenaamiseen. On myös hyvä huomata, että paljon harjoittelevilla treeni aiheuttaa keholle normaalia suurempia vaatimuksia. Perustreveydestä huolehtiminen on kuitenkin aina tärkeää - riippumatta siitä, kuinka paljon harjoittelee. Optimaalinen terveydentila muodostaa pohjan suorituskyvylle, palautumiselle ja päivittäiselle jaksamiselle.

Kiinnitä huomiota raudan saantiin ja sen imeytymiseen

Riittävä raudan saanti vaikuttaa harjoitteluun ja jaksamiseen. Raudan yksi tärkeimmistä tehtävistä on hapen kuljettaminen tärkeisiin elimiin, kuten sydämeen ja lihaksiin. Raudanpuutteen yleisimpiä oireita ovat väsymys ja vetämätön olo sekä mielialan muutokset. Jos askel ei kulje, voi olla, että elimistön rautavarastot olla tyhjentyneet.

Paljon urheilevat ovat raudanpuutteen riskiryhmässä, sillä urheilijoilla raudan tarve on normaalia suurempi ja rautaa myös menetetään normaalia enemmän. Urheilijoilla raudan imeytyminen ja hyötykäyttö voi myös olla hidastunutta. Raudanpuute voi selittää myös suolioireet, joita esiintyy usein urheilijoilla.

Ferritiinin mittaus on ensisijainen raudanpuutteen tutkimus. Raudanpuutetta on syytä epäillä, jos ferritiiniarvo on alle 30 µg/l.

D-vitamiini edistää jaksamista

D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa väsymystä ja vetämättömyyttä. Sen alhainen määrä voi olla yleistä suomalaisilla pohjoisen sijaintimme vuoksi, sillä D-vitamiinia saadaan parhaiten auringonvalosta. Myös rasvaisesta kalasta saadaan D-vitamiinia.

D-vitamiinia suositellaan kaikille suomalaisille lisäravinteena. On hyvin yksilöllistä, riittääkö suositeltu 10 µg päiväannos turvaamaan D-vitamiinin saannin. Tämän vuoksi arvo on hyvä mittauttaa säännöllisesti. D-vitamiinin taso arvioidaan laboratoriokokeella.

Riittävällä D-vitamiinin saannilla edistät myös luuston terveyttä, koska se mahdollistaa kalsiumin imeytymisen. D-vitamiini myös tukee hermoston toimintaa, vaikuttaa mielialaan ja uneen, sekä vähentää aikuisiän diabeteksen riskiä. Näin ollen riittävän hyvästä D-vitamiinitasosta on syytä huolehtia.

Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa aineenvaihduntaan ja vireyteen

Myös kilpirauhasen normaali toiminta edistää jaksamista. Kilpirauhanen vaikuttaa muun muassa aineenvaihduntaan, kehon lämmönsäätelyyn, vireystilaan ja mielialaan.

Kilpirauhasen vajaatoimintaan voi liittyä jaksamatonta oloa ja mielialan alenemista, ja siksi se onkin hyvä selvittää viimeistään siinä vaiheessa, mikäli oireita esiintyy. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi selittää myös painon nousun ja suoliston oireet.

B12-vitamiini vaikuttaa hermostoon ja keskittymiskykyyn

B12-vitamiini on tärkeää hermoston, muistin ja keskittymiskyvyn kannalta. Sen puutos voi aiheuttaa myös lihasheikkoutta. B12-vitamiinia saadaan lähinnä eläinkunnan tuotteista, joten sen puutoksen riskissä ovat usein vegaanit ja kasvissyöjät. Myös ikääntyneillä voi olla B12-vitamiinin puutosta. Puutostilan oireet voivat näkyä vasta vuosien kuluessa puutostilan kehittyessä, joten vitamiinin saanti tulee ottaa huomioon kaikissa ikävaiheissa.

Miehillä terveyteen vaikuttaa myös testosteroni

Testosteroni on miesten tärkein sukupuolihormoni, joka vaikuttaa myös luu- ja lihasmassaan sekä miesten rasvan varastoitumiseen. Alhainen testosteroni voi aiheuttaa masennusoireita, jaksamattomuutta ja haluttomuutta, mutta tila ei aina oireile.

Tavallisin syy testosteronivajeeseen on ylipaino, erityisesti vyötärölihavuus. Testosteronitasoon pystyy vaikuttamaan hyvin tehokkaasti elintavoilla; jo muutaman kilon painonpudotus ylipainoisilla voi auttaa testosteronitasojen nostamisessa.

Testosteronin merkitys on suuri myös, mikäli miehen tavoitteena on lihasmassan kasvatus. Sopiva testosteronitaso edesauttaa lihasmassan kasvatusta ja vaikuttaa positiivisesti lihaksen ja rasvan suhteeseen.

Miten voin selvittää arvoni ja elimistön terveydentilan?

Puhdin kautta pääset kaikkiin tutkimuksiin, kuten D-vitamiinin mittaukseen, ilman lähetettä. Laboratoriotestit voi ottaa yli 20 paikkakunnalla Suomessa. Tulokset saat helppolukuiselle raportille, josta näet, mitkä arvot ovat viitearvojen sisällä.

Arvot on hyvä mittauttaa heti treenikauden alussa. Näin voi maksimoida harjoittelun ja palautumisen. Testit kannattaa ottaa myös säännöllisin väliajoin terveyden ja suorituskyvyn edistämiseksi ja elintapojen muutosten vaikutusten tarkistamiseksi.

Tilaa Puhdin tutkimukset Sami Immosen kautta

Personal trainer Sami Immosen kautta saat edun Puhdin testipaketeista. Liikkujan terveystarkastukset on suunniteltu erityisesti aktiivisesti urheilevan tarpeisiin.

Lue lisää ja hyödynnä 10% alennus Puhdin testeihin: https://www.pt-immonen.fi/puhti/

Tilaus on voimassa vuoden ostohetkestä. Voit tilata haluamasi testipaketin nyt ja käydä testeissä silloin, kun haluat.

Treeni kulkee sujuvasti ja energiaa riittää, kun arvot ja terveys ovat kohdillaan! Säännöllisellä arvojen seurannalla voit kartoittaa, minkälaisia tuloksia olet saavuttanut!

Lähteet

Puhti. D-vitamiini on tärkeä pohjoisen asukkaille

Puhti. Ferritiini ja raudanpuute

Puhti. B12-vitamiini

Puhti. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi selittää väsymyksen ja painonnousun

Puhti. Testosteroni on miesten tärkein sukupuolihormoni

Ritola, I. Parantaako rauta urheilijan suorituskykyä?

Vieraskynän kirjoittaja, valmentaja Mirka Tuovinen vastaa viestinnästä ja palvelun kehityksestä terveyden mittaamisen ja seurannan palvelua tarjoavalla Puhdilla. Puhti helpottaa laboratoriotutkimuksiin pääsyä ja tekee tulosten tulkinnasta helppoa!